Uzturs un redzes funkcijas

Vispārējā veselībaEvija Barkāne, janvāris 25, 2016 10:41 | 355 skatījumi | Drukāt rakstu

Ne velti saka, ka mēs esam tas, ko mēs ēdam. Uzturs spēj ietekmēt ne tikai mūsu vizuālo izskatu, bet arī to, kā mēs uztveram apākrtējo pasauli – mūsu redzes funkcijas.
Protams, pareizs uzturs vecumdienās nespēj pagriezt atpakaļ bioloģisko pulksteni, tāpēc ir svarīgi par nākotni aizdomāties jau šodien. Pareizs, sabalansēts uzturs ne tikai spēj palēlināt slimības gaitu, bet pat izvairīties no tās.

Liela loma mūsu redzes sistēmas veselības uzturēšanā, protams, ir augļiem un dārzeņiem. Piemēram, tumši zaļie dārzeņi un sarkanie augļi un dārzeņi mūs nodrošina ar bagātīgu luteīna un zeaksantīna devu, kas pasargā mūs no hroniskām acu slimībām, piemēram, senilās makulas deģenerācijas un kataraktas. Savukārt C vitamīns, kas lielās devās atrodams gan augļos (sevišķi citrusaugļos), gan dārzeņos, darbojas kā dabīgs antioksidants, kas samazina kataraktas risku, kā arī, kopā ar citām uzturvielām, samazina senilās makulas deģenerācijas risku.

Taču ne tikai dārzeņi un augļi spēj uzturēt mūsu acis veselas. Mūsu acis no brīvajiem radikāļiem vislabāk pasargā E vitamīns, kas atrodams riekstos, graudaugos un saldajos kartupeļos. Brīvie radikāļi mūsu organismā var veidoties, piemēram, gaisa piesārņojuma vai cigarešu dūmu dēļ, tieši tādēļ smēķētājiem šo vitamīnu vajadzētu uzņemt lielākā devā nekā nesmēķētājiem. Tiek uzskatīts, ka arī šis vitamīnu komplekss spēj novērst kataraktas un senilās makulas deģenerācijas rašanos.

Acu veselībai un redzes funkcijām būtiska ir arī neaizstājamo taukskābju uzņemšana. Neaizstājamās taukskābes ir vitāli nepieciešamas normālai organismadarbībai un ir jāuzņem ar uzturu, jo organisms pats nespēj tās sintezēt. Omega 6 taukskābes ir nepieciešamas normālai smadzeņu darbībai, sirds un artēriju veselībai, vielmaiņai, reproduktīvai sistēmai un matu un nagu augšanai, savukārt omega 3 taukskābes palīdz veidot elastīgas šūnu sieniņas, ir nepieciešamas labai acu veselībai (normālai redzes attīstībai un tīklenes funkcijām) un smadzeņu darbībai. Visvairāk omega 6 taukskābes ir vīnogu kauliņu eļļā, kukurūzas eļļā, kokvilnas sēklu eļļā, valriekstos un sojas eļļā, kā arī sezama eļļā, margarīnā, pekanriekstos, zemesriekstu sviestā, pistācijās, mandelēs, vistu taukos, linsēklu un rapšu eļļās, indijas riekstos un pīļu taakos. Savukārt labi omega 3 taukskābju avoti ir zivis un zivju eļļa, maltas linsēklas, linsēklu eļļa, čia sēklas, valrieksti un valriekstu eļļa.


Svarīgi ir uzņemt ne tikai vitamīnus, kas darbojas kā dabīgi antioksidanti, bet arī minerālvielas, kas palīdz šiem vitamīniem uzsūkties organismā. Divas svarīgākās minerālvielas ir cinks un selēns, kas sastopami jūras veltēs, olās, riekstos.

Tomēr fakts ir arī tāds – kas par daudz, tas par skādi. Piemēram, uzņemot pārāk daudz C vitamīnu var rasties nieru darbības traucējumi, alerģiska reakcija un gremošanas sistēmas traucējumi.

Savukārt cilvēkiem ar hroniskām asinsrites un sirds slimībām vajadzētu uzmanīties, lai netiktu pārdozēts E vitamīns, jo tas var traucēt asinsreci, kā arī, ilgstoši lietojot E vitamīnu pārāk lielās devās, var rasties sirds mazspēja. Lielākā daļa cilvēku uzturā iekļauj par daudz omega 6, tādējādi neveicinot normālu organisma darbību. Labs balanss starp omega 6 un omega 3 taukskābēm ir 2:1, bet palielināta omega 6 uzņemšana var novest pie iekaisuma reakcijām. Pētījumi rāda, ka mūsdienās šī attiecība vairumam cilvēku ir aptuveni 15:1.

Var secināt, ka mūsu acu veselībai un redzes funkciju saglabāšanai visi nepieciešamie līdzekļi ir brīvi pieejami dabā, tikai jāprot pareizi izmantot to, ko daba mums dod!
Materiāls tapis sadarbībā ar Fielmann optometristi Kristīni Meļķi.

Birkas: , ,

  • Dalies Facebook